Etninė kultūra – tai visos tautos per šimtmečius sukurta,
iš kartos į kartą perduodama ir nuolat atnaujinama kultūros vertybių visuma,
padedanti išlaikyti tautinį tapatumą, savimonę ir etnografinių regionų savitumą.
Ji – tautos būties, išlikimo ir stiprybės esmė, nacionalinės kultūros pamatas.
Tautos sukuria savo valstybes tam, kad užsitikrintų laisvos kultūros sklaidos,
tradicijų išlaikymo, visaverčio gyvavimo bei išlikimo ateityje garantijas. Tada
tauta tampa nacija, apibrėžiama kaip žmonių bendrija, kurią vienija ekonominė ir
politinė sistema, visų narių politinės teisės, gyvenimas vienoje teritorijoje ir
kultūrinis bendrumas – Libertas Klimka.
Perteikti asmeniui tautinės kultūros pagrindus, <…>
garantuoti tautos, krašto kultūros tęstinumą, jos tapatybės išsaugojimą,
nuolatinį jos vertybių kūrimą, puoselėti kultūros atvirumą ir dialogiškumą –
tokį strateginį tikslą kelia Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas (3.4
Švietimo tikslai), priimtas 2003 m. birželio 17 d. (Nr. IX-1630).
Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo(si) renginių metu
apžvelgus lietuvių etninės kultūros, kaip europinės vertybės, puoselėjimo
galimybes mokyklose, paaiškėjo, kad mokytojams dėl šaltinių gausos sunku
atsirinkti reikalingiausią, patikimą, šių dienų asmens poreikius atspindinčią
informaciją apie etninę kultūrą.
Padėdamas mokyklai siekti vieno iš strateginių švietimo
tikslų – išsaugoti tautinę tapatybę – autorių kolektyvas sukūrė mokomąją
kompiuterinę priemonę Lietuvių etninė kultūra: gyvūnijos pasaulis etninėje
kultūroje.
Tikslas – padėti mokytojui atsirinkti reikalingiausią,
patikimą etninės kultūros ugdymo(si) informaciją, suteikti galimybę tobulinti(s)
etninės kultūros gebėjimus, kurie būtų integruojami į ugdymo(si) turinį,
moksleivių įsisąmoninami ir puoselėjami tolesniame gyvenime.
Ugdytinos vertybinės nuostatos
Mūsų protėviai, matydami gamtos reiškinių ritmingumą,
pasaulio didingumą ir harmoniją, tenkindami įgimtus – estetinį, ritminį, mistinį
– poreikius, remdamiesi gyvenimo patirtimi, kūrė gyvenamąją aplinką, siekė būtį
sieti su paslaptingomis gamtos jėgomis. Jie paliko gyvą kalbą bei tautosaką,
mitologiją, papročius, liaudies meną ir žmogaus būties vertybių sistemą.
Siekiama, kad moksleiviai:
– įgytų dvasinę, dorovinę ir kultūrinę brandą, pažintų save analizuodami,
interpretuodami, vertindami mokomąją medžiagą, suvoktų tradicijų, gimtosios
kalbos vertę, kultūros ištakas, asmeninio dalyvavimo kultūros kūrime prasmę;
– siektų darnos su gamta;
– puoselėtų tradicinius krašto papročius, išsaugotų tautiškumą kaip
europinę vertybę, brangintų savo tautinį, kultūrinį savitumą, stiprintų kartų
ryšius, suprastų, kad kiekviena kultūra yra savita ir unikali;
– pasitikėtų savimi, būtų iniciatyvūs realizuodami save tautinio tapatumo
kūrybinėje meninėje raiškoje, puoštų aplinką, siektų kokybės ir pripažinimo
pagal sąmoningai suvoktus kriterijus;
– ugdytųsi toleranciją kitoms kultūroms, kritišką požiūrį į destruktyvius
kultūros reiškinius.
Gebėjimai
Globalizacijos sąlygomis rengiantis aktyvesnei pilietinei raiškai
demokratinėje visuomenėje, pripažįstant ir gerbiant kultūrinę įvairovę,
ypatingai svarbus etnokultūros gebėjimų ugdymas, skatinantis kritinį mąstymą.
Komunikaciniai:
– kalbinis bendravimas – gebėjimas klausytis ir suprasti kitų kalbą, gebėjimas
pačiam kalbėti – reikšti savo mintis ir jausmus pažįstant, perimant ir
puoselėjant savo krašto papročius;
– naudotis informacinėmis technologijomis ieškant informacijos apie etnokultūrą
įvairiuose šaltiniuose, ją analizuojant, grupuojant, vertinant, perteikiant
kitiems;
– realizuoti save tautinio savitumo kūrybinėje raiškoje.
Sociokultūriniai:
– pažinti tautinio savitumo meninę kūrybinę raišką;
– puoselėti papročius, tradicijas;
– bendrauti tradicinės kultūros pagrindu.
Kritinio mąstymo:
– įgytas žinias, įgūdžius taikyti gyvenime;
– remiantis turima informacija, aktyviai dalyvauti diskusijose, kelti hipotezes,
bandyti jas pagrįsti bei patikrinti, apibendrinti.
Didaktinės nuostatos
Priemonė parengta remiantis kritinio mąstymo principu.
Gera aplinkos nuotaika, mokinių ir mokytojų bei mokinių tarpusavio pagarba.
Mokytojo ir mokinių bendradarbiavimas turėtų vykti atsižvelgiant į mokinių
psichofizinio vystymosi ypatumus, jų požiūrį į etninės kultūros ugdymą(si),
stiprinant tarpusavio pagarbą, kuriant bendradarbiavimui gražią aplinką.
Ugdymo procese remiamasi mokinių patyrimu. Pirmiausia
reikėtų padėti mokiniams pajusti jų ir mokomosios medžiagos vidinį ryšį
(susipažinti su gyvūnėliais, esančiais artimiausioje aplinkoje, paskatinti
mokinius pasidalyti jų globos patirtimi, kita turima informacija, pažadinti
poreikį sužinoti apie protėvių santykius su gyvūnijos pasauliu), diskutuojant
motyvuotai apibrėžti mokymosi tikslus.
Aktyvus mokymasis. Pasirinkta tema turėtų derėti prie
gamtos ciklo (kalendorinės šventės laiko) ir atitikti mokinių poreikius.
Įgyjamas etnokultūros žinias mokiniai turėtų aktyviai aiškintis, vertinti,
suprasti ir pritaikyti šiuolaikiniame gyvenime. Pavyzdžiui, aiškinantis
Užgavėnių papročius, mokiniams duodamos užduotys – išsiaiškinti papročių
semantiką, pagrindinius personažus, mokėti atlikti personažų judesius, veiksmus,
išmokti dainų, pasigaminti kaukių. Mokytojas siūlo pasirinkti personažus arba
mokiniai patys juos renkasi, vyksta individualūs ir grupiniai darbai
(filmo stebėjimai, darbas muziejuose, informacijos rinkimas namuose, kaimo arba
gatvės bendruomenėje, garso įrašų klausymasis, televizijos laidų stebėjimas,
šmaikščių dialogų, dainų mokymasis ir t.t.). Galiausiai rezultatai pristatomi
visai klasei. Veikla įvertinama. Siūlomas projektas klasei – organizuoti
kalendorinę šventę su kita mokykla. Formuluojama problema, vyksta diskusijos,
ieškoma informacijos šaltinių. Patys moksleiviai tampa kūrybos vertintojais,
naujų idėjų sumanytojais, kokybės skatintojais.
Teorinių žinių naudojimas sprendžiant problemas.
Pavyzdžiui, organizuojama kalendorinė šventė. Iškyla problema – etninė kultūra
šiuolaikiniame pasaulyje. Skatinamas įgytos informacijos panaudojimas realioje
situacijoje (dainų atranka, liaudies muzikos instrumentų gamyba, filmų peržiūra,
informacija iš literatūros, garso įrašų perklausa ir t.t.), aktyvi moksleivių
veikla regiono aplinkoje (ieškoma informacijos šeimoje, muziejuose,
bibliotekose), kritinis mąstymas. Išsprendus problemą, auga mokinių dalykinės
žinios, tobulėja vertybių raiškos, suvokimo, informaciniai gebėjimai.
Priimamos ir patikrinamos prielaidos. Mokiniai mokosi
tikrinti ir vertinti įvairią informaciją. Jų surinkta informacija aptariama,
įvertinama, daromos išvados, tikrinamos prielaidos – sudaromas renginio
scenarijus. Ugdomas kritinis mąstymas, mokinių kūrybiškumas.
Mokymasis bendradarbiaujant. Bendravimas ir
bendradarbiavimas ugdo vertybines nuostatas: pasitikėjimą vienas kitu, asmeninės
atsakomybės jausmą, palankų mokinių požiūrį į mokytojus, mokyklą, bendruomenę.
Pavyzdžiui, aktyvus dalyvavimas kalendorinėje šventėje stiprina kartų ryšius,
ugdo nuostatą, kad mokiniai, mokytojai, vietos bendruomenė yra tos kultūros
reiškėjai ir kūrėjai, gerėja bendravimo kultūra.
Mokymasis savarankiškai. Pavyzdžiui, mokiniams siūloma
savarankiškai išreikšti kalendorinės šventės refleksiją dailės priemonėmis,
žodinio meno kalba. Įvertinus mokinių pasirengimo lygį, skatinamas mokinių
savarankiškumas. Siekiama įvairiapusės kūrybinių galių plėtotės, pakankamos
dalykinės kompetencijos tolesniam mokymuisi bei profesinei veiklai.
Struktūra
Gyvūnijos pasaulis etninėje kultūroje supažindina su gyvūnų vieta ir reikšme
kalendoriniuose papročiuose, su papročių semantika, tautosaka, muzikinio
folkloro interpretacijomis, visatos – Pasaulio medžio – modeliu. Kalendorinių
švenčių papročiai, tautosaka iliustruojami liaudies dailininkų ir dailininkų
profesionalų kūrybos pavyzdžiais, mokyklų bendruomenėse sukurtais kalendorinių
švenčių filmais.
Mokomosios kompiuterinės priemonės turinį sudaro
– papročiai, papročių semantika;
– vizualinis menas;
– muzikinis folkloras;
– tradiciniai garso, muzikos instrumentai;
– tautosaka;
– dainų tekstai su natomis;
– garso įrašai;
– filmai;
– literatūra.
Mokomoji kompiuterinė priemonė skiriama mokytojams,
ikimokyklinių įstaigų ir bendrojo lavinimo mokyklų bendruomenėms.
Mokomoji medžiaga gali būti
– integruojama į atskirus mokomuosius dalykus (kalbos, etninės kultūros, etikos,
technologijų, informacinių technologijų, gamtos mokslų, socialinio, meninio
ugdymo sritis);
– etninės kultūros dalyko modulyje;
– integruojamų dalykų projekte;
– papildomo ugdymo veikloje;
– mokyklos ir vietos bendruomenių bendravimo forma stiprinant kartų ryšius ir
kt.
Tikimasi, kad asmens dermė su gamta, gyvūnijos pasaulio
tradicinėje lietuvių kultūroje pažinimas, patirti emociniai išgyvenimai
aktyvioje tautinio savitumo kultūros raiškoje skatins pagal sąmoningai suvoktus
kriterijus realizuoti save etnokultūros veikloje. Aptardami kalendorines
šventes, mokiniai išmoks kritiškai mąstyti, rinkti informaciją, pasidalyti ja su
kitais, gebės spręsti etninės kultūros problemas. Mokykla taps tautinio savitumo
meninės kūrybinės raiškos ugdytoja, mokyklos ir krašto bendruomenių kultūrinių
ryšių stiprintoja, bendravimas tradicinės kultūros pagrindu suartins šeimas,
kartas. Tautiškumo atvirumas skatins pilietinę integraciją, plėtosis kūrybiškumu
grįsti santykiai su kitų tautų kultūromis.
Sąvokos:
Tautosaka – žodinė liaudies kūryba,
dainuojamoji, pasakojamoji, smulkioji tautosaka. Tai dainos ir raudos,
pasakos, sakmės, padavimai, anekdotai, oracijos, patarlės ir priežodžiai, mįslės
ir minklės, greitakalbės, skaičiuotės, gamtos garsų pamėgdžiojimai,
užkalbėjimai, maldelės, šūksniai.
Folkloras – lietuviško termino tautosaka
tarptautinis atitikmuo (anglų k. folklore – liaudies + lore –
išmintis, žinios). Folkloro prasmė platesnė. Tai liaudies kūryba,
apimanti tautosaką, liaudies muziką, liaudies choreografiją, papročius,
tikėjimus.
Paprotys – įprastas, nusistovėjęs poelgis, nerašyta
elgesio norma.
Vizualiniai menai – regėjimu suvokiamos meno šakos ir
rūšys. Priskiriamos tradicinės vaizduojamosios dailės šakos (tapyba,
grafika, skulptūra), avangardinės dailės rūšys bei naujomis techninėmis
priemonėmis grįstos meno rūšys (meninė fotografija, videomenas, kompiuterinis
menas).
Vaizduojamoji dailė – dailės šaka, kūriniai,
kuriems būdingi iliuziniai arba sąlygiški tikrovės vaizdai. Pagal medžiagos
ir išraiškos būdus vaizduojamoji dailė skirstoma į grafiką, skulptūrą,
tapybą.
Taikomoji dailė – dailės šaka, praktinės ir
puošybinės paskirties dailės dirbiniai. Tai dailieji audiniai, baldai,
drabužiai, indai, papuošalai, interjero puošmenos.
Meninė fotografija – fotografijos rūšis, pagrįsta
subjektyviu, individualiu fotografo žvilgsniu į tikrovę.
Pasaulio medis – bendras pasaulio vaizdas. Mene gali
būti vaizduojamas kaip pumpurų turintis augalas – žemės vaisingumo įsikūnijimas
(Gyvybės medis). Lietuvių ir kitų Europos tautų menas Gyvybės medį vaizduoja
su jį saugančiomis dvynių arba gyvulių, pavyzdžiui, elnių, ožių, figūromis. Jas
supa pažirusių saulių, žvaigždžių ar apskritimų lankas.