Nors vanduo, žuvys, žvejas (taip pat ir mergelės ar bernelio
skendimo, virtimo žuvele, žuvelių šukelėmis šukuojamų plaukų motyvai ir pan.)
sutinkami visos Lietuvos muzikiniame folklore, tačiau Mažosios Lietuvos dainų
tekstuose ypač dažni jūra, marės, jūros marios, pajūrės, pajūrėliai, pamariai,
ežeras; vanduo, vandenužiai… Tuose vandenyse liūliuoja arba bėga (ne plaukia)
laivas, luotelis. Jame sėdi laivūnas, žuvelis, žvejelis, jo rankose – irklas,
viršum jo aukštai iškeltas žėglelis. Į vandenų dugną nuleistas tinklelis,
kuriame spurda įvardijama žuvelė lydeka ar mažiau laukiamas karosėlis, karšis,
mekšriukai, plekšniukės, aukšliukės ir kt. Taip pat ir melodinės linijos
smulkesnėmis bangelėmis bei ryškesnėmis bangomis pamario krašto dainos aiškiai
išsiskiria iš kitų regionų dainuojamosios tautosakos, kur vyrauja nuoseklesnė
dvibalsė ar monodinė melodika.
Tarpukalėdžiu, kaip ir per Užgavėnes, vaikščiodavo
persirengėliai, kurie su visais kartu žaisdavo, šokdavo. Kalėdotojai
persirengdavo gyvūnais meška, arkliu, ožiu, jaučiu, gerve arba demonomorfinėmis
(Kalėda, giltinė, velniai, juodas kudlotas), antropomorfinėmis (svetimieji
vengrai, čigonai) būtybėmis. Šie personažai apdainuojami ir dainose, vaizduojami
žaidimuose, šokiuose, su jais susiję garso muzikos instrumentai ir triukšmavimas
bei muzikavimas.
Žiemos metu žaidžiami gaudymo žaidimai
natos:
„Laputėlė“, „Ganau ganau aveles“ (plg.
„Ganiau ganiau avelas“), vaizdo įrašas,
natos:
„Vilkas ir avys“ (plg. gyvulines pasakas)
ir įvairūs vedžiojimai be dainavimo – „Avinėliai“ (arba „Žaltys“), „Dadulio
vedimas“, „Švykšto vedimas“ (Kupiškio vls.). Juose gaudo nuo virtinės atsiskyręs
žaidėjas (tada pirmasis uodegą gina, globoja) arba esantis virtinės
priekyje gaudo jos galą (uodegą). Virtinė juda gyvatėlės
choreografiniu piešiniu. Tokie žaidimai būdingi žiemos laikotarpiui. Žaidimui
vadovauja pagrindinis Kalėdų mitinis personažas – Senis Kalėda. Be to,
avinėliai padėdavo Kalėdai giedoti ir sveikinimo giesmes.
Žemaitijoje paplitęs porinis šokis Gyvatas (Gyvataras,
Gyvatukas) (ŠB, 253). Žalčio ženklą atitinka lietuvių choreografijoje labai
mėgiamas sukimasis už parankių poroje (plg. „žilvyčio“ pynimą, spiralės, S-raidžių
formos ornamentus smuiko, rečiau kanklių puošyboje). Kitokie yra dzūkų,
aukštaičių žiemos žaidimai „Jaščeras“ „Žaltys“, „Želektėlis“ (Ak 31, 32), plg.
„Snaudalė“ (Ak 51).
Elnias (elnė) žiemos saulėgrįžos dainose vaizduojamas
kaip mitinis gyvūnas, siejamas su vandeniu („Vandenin žiūri, ragelius skaito“),
ugnimi („An pirmo rago ugneùė degė“ ar „An devinto rago kavoùėliai kaùė“, žr.
„Vai atbėga baikštus elnelis“ Ak 61–62).
Meška – mėgstamas persirengėlių vaikštynių personažas.
Kaip minėta, Pietų Lietuvoje meškininkas su meška lydėdavo
šyvio šokdintojus. XVI–XVIII a. Lietuvoje ir Baltarusijoje vaikščiodavo
meškininkai, kurie vedžiodavo dresuotas meškas, jas šokdindavo, grodami muzikos
instrumentais (dūdelėmis, trimitais , būgnais). Dzūkų, aukštaičių kalėdotojai
taip pat mešką vedžiodavo po šokių vakarėlius. Meška aprengdavo
vyrą, ištepliodavo veidą. Ji kviesdavo merginas šokti, jos
neidavo, tačiau besitrindama meška jas vis tiek ištepdavo. Pastaraisiais
metais visoje Lietuvoje tapo populiarus žemaitiškas šokis „Meškutė“ (LLRŠ 32).
Panašią dainą dainuodavo lietuvininkai „Meška šoka – kudlos dulkst, kad nešoks –
nedulkės“ (LŽ, p. 66).
Nuotaikingos dzūkų kalėdautojų dainos apie mešką „Oi an dvaro
meškeùė karo“ (Ak 79, plg. 66), „Kvolijosi šilo meška“ (Ak 33). Jose meška
vaizduojama lipanti aukštai į medį pasmaližiauti medaus arba vaišina
baronkomis vaikus, jaunimą.
Dzūkų ir aukštaičių žiemos laikotarpio dainos apie
povinėjančius povelę, povelį neretai dainuotos ir per vestuves
„Bėginėjo povelė po dvarų“ (Ak, 70), „Skraidziojo poveùė po žalių giraùį“ (Ak,
43). Vakarų Lietuvoje (Žemaitijoje, Klaipėdos krašte) labai populiarus
vestuvinis žaidimas „Vaikščioj povas (pova) po dvarą“ (LŽ, 42). Pabrėžiamas šio
paukščio puošnumas gražios plunksnelės, perlais barstyti peteliai, aukseliu
kaišyta galvelė, šilkeliu pančiotos kojelės. Šiomis grožybėmis bernelis norėtų
papuošti mergelę. Iš tiesų, povo plunksnomis merginos puošdavo vestuvinį galvos
apdangalą, vaikinai – skrybėlę.
Vilkas – labai dažnas pasakų su dainuojamaisiais
intarpais personažas. Vilkas taip pat dažnas žaidimų veikėjas (natos:
„Vilkas ir avys“). Pasakas ar
vaidybinius žaidimus primena ir kalėdinės dainos apie vilką („Kodėl, tavo
vilkeli“, Ak 32). Neretai jis vaizduojamas senas, bėdojantis, lyg žmogus
prašantis jį paguldyti į lovą, apkamšyti, pabučiuoti – nors visi žino, kad jis
yra pavojingas (natos:
„Senas vilkas bėdoja“).
Vilko staugimas imituojamas kolektyvinių sutartinių (natos:
„Aik, oželi, undenia“, plg., natos:
„Buva dūdaj velnias“) žemosiose partijose. Taip pat ir ragų gausmas prilyginamas
vilkų kaukimui „Einorių lauki, pinki vilkai kaukia“. Populiarus vaikų žaislas,
kuris sukdamasis kaukia, vadinamas vilku arba vilkeliu.
Žiemos meto folklore medžioklė simboliškai gretinama su
piršlybomis, vedybomis. Minimi įvairūs gyvūnai laputė („Oi kas ti girioj
pamigo“, Ak 23, „Tu, lapela lengvapėde“, Ak 30), kurtai ir kiškelis („Tu,
kiškeli, lilima“, Ak 45, „Leliumoj, tu kiškeli“, Ak 21, „Kas buvo girioj
pamigis“, AK 24), voverėlė („Vai tu, voveraite“, „Tu, voveraite“ Ak, 50–51),
antelė, jerubė, bitė. Yra dainų, žaidimų ir apie oželį, pavyzdžiui, daina „Darži
oželis, leliumoj“ (Ak 31). Žaidimas „Bėgo ožka per mišką“ (žr. KU, p. 48) gali
būti priskiriamas apeiginiam kalėdiniam „ožkos vedžiojimo“ vaidinimui, kuris
buvo populiarus ir lietuvių kaimynų slavų kraštuose.
Su gyvūnais susiję ir žaidimai užrištomis akimis „Bobutė“
(ŠB, 17), natos:
„Sena bobutė“, „Laumė“ („Laume
laume“ LLRŠ, 48–49), „Vištelė“ (plg. „Akla višta“), „Ožys“ („Ožkapilė“).
Žaidžiant „Bobutę“, sugautas žaidėjas mykia ar kitaip mėgdžioja kokio nors
gyvulio balsą.